söndag 14 april 2013

När man bara vill göra något gott som inte tar så lång tid. Fläskkotlett med potatis och baconlindad jalapeno

Jag kan hålla med Jörgen i det att det enkla smakar bäst. Dagens grill blev således, fläskkotlett med foliebakad potatis och ok ett lite svårare moment, den baconlindade ostfyllda jalapenon.
Sideorder fick bli en lättfixad tomatröra med avocado.

Jag knallade in till min lokala chark och fick fläskkotletterna kapade i ca 3cm tjocka skivor. Dessa torkade jag torra med lite papper och sen rubbade in salt och Dan Lexös svarta rub. Sen fick de ligga och vila i rumsvärmen medans skorstenständaren gjorde sitt jobb. Jag skivade upp tre potatisar i 4-5mm tjocka skivor och la dessa på ett dubbelvikt ganska stort folieark, saltade frikostligt och gav potatisen ett tunt lager paprikapulver och slängde på ett par rejäla klumpar smör och hällde sedan på en skvätt med olivolja. Sen var det bara att vika ihop folien så att ingen vätska kunde slippa ur.

När glöden var färdig i skorstenständaren så fixade jag grillen för indirekt grill dvs bara glöd på ena sidan. Jag la foliepaketet ganska nära glöden och där fick den ligga i närmare timmen, ett par gånger ruskade jag runt paketet för att få olja o smör att gilla potatisen sådär lite extra gott.

Medans potatisen ligger på grillen så fixar du tomatröran med avocado. Busenkelt.
Choppa upp lite tomat i så stora bitar du gillar, samma med lök och avocado. Salta och vräk på med lime, färdigt. Enkelt va!

Baconlindade ostfyllda jalapenos, ahhh detta är ju så löjligt gott! Tack billy från Kil för inspiration. Jag missade faktiskt hur han gjorde men såhär gjorde jag.
Dela jalapenon på mitten och gröp ur kärnorna. Osten fick idag bli Kossaost. Kossaosten blandades med en klick Santa Marias chipotleröra (blanda efter smak och tycke) och kleta sedan i detta i de delade jalapenosen. Nu är det bara att snurra baconent runt chilin, voila färdigt.

Mina jalapenos fick ligga på på den svala sidan i säkert 40 minuter, ta dom när baconet fått den färg du gillar, som sagt innan de kan ligga på ganska länge utan att det blir dåligt.


Här ser ni potatisfoliepaketet och de baconlindade jalapenosen


Sen var det ju dags att slänga på kotletterna, dessa körde jag över stark värme tills de fick en innertemp på 66grader och när detta inträffade så fick alltsammans vara färdigt vilket det oxå vad då potatisen inte blir sämre av att ligga på en stund extra.


Grillupplägget


Tallriksbilden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar