torsdag 8 september 2011

Kött och vad man lägger i det

Köttbullar och hamburgare är ju smaskens. Har haft problem med att de bara faller sönder i stekpannan när man skall steka dom. Råd jag hittat på internet och böcker är att ha i ströbröd och eller ägg och mjöl. När jag har försökt med detta så har det bara blivit sju resor värre. Jag glömde allt detta någon gång när jag skulle göra egna hamburgare, helt plötsligt så höll de ihop, utan något inblandat.

Jag har gjort mycket hamburgare i sommar, köttbullar med för all del men mestadels hamburgare och jag kör numera bara med rent kött. Rent kött med så hög fetthalt som möjligt och kryddor, det är modellen, skippa allt som har med ägg mjöl och ströbröd att göra om du vill lyckas bra med dina hamburgare och köttbullar. Detta funkar för mig iallafall.

Skall du grilla hemgjorda hamburgare så pensla dem med lite rapsolja innan du lägger dem på grillgallret, dels så fastnar de inte och sen får du finare stekyta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar