fredag 11 november 2011

Ädelostkycklinggratäng (LCHF)




Jag fick till en fantastisk kycklinggratäng idag, och den var riktigt enkel att göra med.

Ca 800g Kycklingfileer
5dl Grädde 40%
300g Philadelphiaost
En halv gräddädelost (en sådan där tårtformad bit)
2st vitlöksklyftor
En näve körsbärstomater en liten slatt vitt vin och kryddor, jag har använt svart och vitpeppar, chillipeppar salt kummin och paprikapulver.

Jag började med att marinera kycklingen med svart och vitpeppar, lite chillipulver, en skvätt soya och en rejäl skvätt olivolja. Detta fick ligga i kylen i ett par timmar innan det var dags. Jag brukar lägga fram kött jag skall tillaga så att det hinner bli mer eller mindre rumstempererat, det går lättare att tillaga då, värmen i pannan blir jämnare.
Jag började med att bryna kycklingen och la sen denna i en ungsfast form. Då det finns massa god smak kvar i stekpannan så brukar jag slänga i en skvätt vin för att få loss och få med all smak. I med grädden och osten och låt detta smälta, smaka av med kryddor du gillar. När såsen har tjocknat till slår du denna över kycklingen i den ungsfasta formen och slänger dit en näve körsbärstomater.
Rätt in i ugnen med hela hela härligheten på 175grader i runt 45minuter, jag tror att min var inne närmare en timme men du ser när den är färdig.

Plocka fram och servera rykande het, gärna med ett glas vin.

Idag lyssnades det på gammal bob hund

Lycka till
Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar