måndag 14 februari 2011

Ett enkelt men förbannat gott bröd, Johans Äpplepecannötsbröd

Detta är ett basrecept som jag utvecklat. Denna gång med pecannötter och äpple.

  • 1 paket jäst (för söta degar)
  • 1 liter ljummet vatten
  • 50 gram olja (jag blandade hälften olivolja och hälften rapsolja)
  • 3 tsk salt
  • 4 msk mörk sirap
  • 1,5 kg mjöl (jag blandade helvilt, 750g vete special, 500g lantbrödsblandning, 250g vetemjöl) ta det du har hemma
  • 1 rött rivet äpple
  • en näve krossade pecannötter
Sedärja, detta är ett recept som finns på baksidan av Kungsörnens Lantbrödsmjöl, där står det bara Goda Limpor.

Ok då börjar vi med att röra ner jästen i din köksassistent eller i en degbunke om du väljer det, häll på vattnet och oljan, spara lite vatten eller häll upp ett glas med lite extravatten om degen skulle bli för torr.



Nu slänger jag i det rivna äpplet och de krossade nötterna.


Häll i mjölet men spara lite för utbakningen på ditt väl inmjölade bakbord.


Arbeta degen hårt, har du maskin så räcker det med runt 4 minuter, knådar du utan maskin så får du starka muskler, då skall du knåda degen i 8 minuter, pust.

Kör degen tills den känns smidig (hur fasiken skall den kännas då, jag kör degen tills jag tycker den verkar bra, inte för hård inte för lös, du kan lika bra du)

Låt degen jäsa i bunken under en kökshanduk, låt den stå 30-40 minuter.


Nu skall du få ur degen ur bunken och knåda den för hand, mjöla in bänken bra, jag gjorde det inte tillräckligt bra då degen fastnade som fasiken i bänken. Det blir mycket mer att städa om man inte mjölar på bra, så ogillar du onödig städning så mjöla in bänken.


Knåda degen till den känns som du vill  ha den och dela sen degen i fyra lika stora bitar. Har du en bra långpanna med höga kanter så släng ner alla degbitarna i samma panna, tänk bara på att smörja in degen där den kommer att ligga ihop med sin degklumpsgranne.
Låt degen jäsa 30-40 minuter till, sätt på ugnen efter en halvtimme så den hinner bli varm o fin.

Kungsörnens bagare tycker det räcker med 200grader men jag körde mitt bröd på 240grader och det funkade finfint, det finns säkert någon jättebra förklaring till att dom vill att man skall köra på 200 grader men jag kan inte den så jag litar på min erfarenhet och kör den på 240 grader.

Grädda bröden i nedre delen av ugnen  25-30 minuter. (efter 20 minuter så körde jag i en termometer och lät brödet vara inne tills innertempen når 98grader, jag låter tempen bli såpass efter jag läste detta hos Pain de Martin men detta kanske bara gäller Levain bröd, jag kör upp den till 98 grader och brödet blir hur bra som helst.



Här har du en bild på bröden. Och bara så du vet, kan jag så kan du!

1 kommentar:

  1. Ska testa detta grundreceptet!
    Fick en ide om att krydda med vitlök.

    SvaraRadera