lördag 19 februari 2011

Jörgens surdegsbaguetter

 Efter en massa timmars jäsande och
med mycket kärlek.
Som en stenhård nioårig lintott, var jag med min familj för första gången i Frankrike, baguetternas land. Det jag kommer ihåg var att mamma gjorde en baguette med apelsinmarmelad och ett glas Oboy, det var mycket Oboypulver i det glaset, franska kor har ju inte samma smak på sin mjölk som våra svenska, det måsta vart därför det extra pulvret. Det är helt klart den godaste baguetten jag har ätit.
Som det kanske märks här på Locket på, så har jag och Johan helt snöat in på surdegsbakning, det är oerhört roligt att baka med surdeg, om man har mycket tid vill säga.
Jag har kikat runt på flugan internet, och mixat lite olika recept som passar mina smaklökar kanon, och är ganska lätt att tillverka. Det finns väldigt många konstiga recept med en massa nötter osv i, men det är inte det jag är ute efter, det ska vara så enkelt som möjligt.

Det som behövs är.....

  • 650 gram fingervarmt vatten.
  • 1050 gram vetemjöl special (kan behövas 50 gram till, beroende på mjölets fuktighet).
  • 450 gram surdeg på vete.
  • 3 gram jäst (kan utan problem uteslutas).
  • 20 gram salt.
  • Ca fem timmar till jäsning och gräddning av brödet.
Jag gjorde ungefär såhär.....

Jag använder en våg när jag tar fram ingredienserna, det underlättar väldigt mycket.
  1. Häll upp det fingervarma vattnet en bunke.
  2. Om du använder jästen, är det läge att smula ner det i vattnet.
  3. Pyttsa i mjölet successivt medans maskinen går, det gör inget om det tar lite tid, risken för att få ett vitt fint mjöltäcke över hela köket är stor om man är lite hetsig här.
  4. I med surdegen, degen kommer att ändra konsistens väldigt fort, men det är ingen fara.
  5. Låt maskinen gå på låg hastighet i 3-5 minuter, öka sedan farten och kör ytterligare 11- 13 minuter. 
  6. I med saltat när det återstår ca 2 minuter.
  7. Låt degen jäsa ca 1 timme under bakduk.
  8. Sen gör proffsen tydligen såhär, vet inte varför. Ta ur degen ur bunken, och häll den på ett mjölat bord, degen är ganska fuktig (jag hade för lite mjöl första gången, så det blev ett oerhört städande efteråt) vik ihop degen först från vänster, sen höger, nerifrån och slutligen uppifrån, i med den i bunken för ytterligare en jäsning på ca timmen.
  9. Nu är det dax att att forma degen till långa bröd, dela på fyra, och rulla ut degen till långa, ganska smala korvar. Jag rullade ihop några kökshanddukar som stöd för baguetterna, för tro det eller ej, nu ska det jäsas ytterligare en timme.
  10. Ska du ha baguetterna till frukost, så går det fint att kalljäsa dom under natten i ett kylskåp.
  11. När det är ca en halvtimma kvar på jäsningen är det hög tid att starta ugnen på 225 grader.
  12. Bort med handdukarna och in med plåten med bröden, häll några CL vatten på botten av ugnen, grädda i ca 17 minuter, kanske några fler minuter är att föredra, jag drog på varmluften dom sista minuterna för att få en knaprig yta.
  13. Låt svalna och njut av ett magnifikt bröd.
LYCKA TILL och glöm inte att friska surdegen.

1 kommentar:

  1. Härligt med surdegsbaguetter. Angående punkt 8, att vika om, eller "spänna", degen så tror jag det görs av lite olika anledningar; för att sträcka ut glutenet, för att vädra ut den gas som bildas under jäsningen och för att ge deghögen lite "spänst". Men jag har ingen aning om varför det i vissa recept inte ska göras, men ibland flera gånger i andra recept. Jag brukar alltid vika om degen ett par gånger, om det inte är långjäsning, typ 10 timmars...

    SvaraRadera