torsdag 17 februari 2011

Vildjäst, starten på det godaste bröd du ätit

Vildjäst, starten på det godaste bröd du ätit!
Det är inte speciellt svårt, det tar lite tid bara, men när den väl är gjord så har du en finfin jäst som räcker ett bra tag.


Dag 1

125g Soltorkade Aprikoser (de skall vara osvavlade)
50g honung och använd inte den rinnande då den visst är kokad och inte går
att använda till vildjäst. köp en burk ekologisk o smaskens honung
25g socker
250g ljummet vatten.

Jag hade ingen våg så jag har höftat ihop det, det finns oftast en vikt/volym tabell på paketen.

Blanda ihop allt detta i en bunke, gärna en glasbunke där man kan se vad som händer och
ställ varmt, jag har möjligheten att ställa den i vårt pannrum och där är det ca 25grader.
Sätt inte på ett tätslutande lock, det jäser o bubblar och då kan det gå illa :))

Dag 2,3 och fyra, kanske även 5

Skaka burken försiktigt morgon och kväll. Enligt Martins blogg så kan det variera lite
hur länge det skall ta innan den är färdig, min var nog färdig på dag 4 men jag väntade
till dag 5 ändå. Aprikoserna skall ha flutit upp till ytan och det skall lukta
lite liköraktigt, det skall vara lite skum på ytan.

Nu skall man sila bort frukten, denna går visst att använda till grejor oxå men jag skippade
detta.
Det är vätskan man vill åt.
Vildjästen (den likörluktande vätskan) går att spara i kylskåp upp till 2 månader.
Man blandar den med en skvätt vetemjöl och vatten och får vips en finfin
vetesurdeg och det är precis vad jag använde den till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar