fredag 8 oktober 2010

Surdeg

Min surdeg startade jag i juli 2010, jag sökte helt enkelt på nätet, och hittade ett recept som inte var för avancerat. Jag följde anvisningarna precis, här kommer dom. När jag friskar surdegen använder jag enbart vetemjöl special.
Vill du göra en vetesurdeg byter du ut rågmjölet mot vetemjöl. Du kan behöva öka mängden vetemjöl. Det viktiga är att konstistensen blir rätt.
Det du behöver är......

Behandla surdegen med kärlek, den kan du
använda både till bullar och bröd, dela med
 dig av, göra många vänner glada, både
till kalas och till vardags. 



Steg 1
1 st äpple100 g 
35 gradigt vatten 
200 g rågmjöl


Steg 2
200 g vatten
200 g rågmjöl

Gör så här

1. Dag 1-3, steg 1
Råriv ett äpple och blanda det med 100 gram 35 gradigt vatten och 200 gram rågmjöl.
2. Häll blandningen i en glasburk med lock.
3. Ställ burken med locket lite på glänt vid en varm plats till exempel ovanför kylen.
4. Låt burken stå i 3 dagar. Skaka den morgon och kväll.
5. Dag 4, steg 2
Friska degen genom att fylla på med lika delar vatten och mjöl.
6. Rör om och låt stå ytterligare en eller några dagar.
7. Dag 5 eller senare
Nu har du en färdig surdeg som ska förvaras i kylskåp tills det är dags att baka med den.
8. Dagen innan baket ska degen friskas genom att tillsätta lika delar vatten och mjöl.

Mitt första test med detta recept gick bra, värre blev det med ett annat recept jag hittade på nätet, det lukta inte så oerhört nice efter ett par dagar. Skulle det skita sig, testa igen




//Jörgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar