lördag 11 december 2010

johans grillade julskinka

Jaaa då var julen här igen och med den julskinkan, julskinkan som numera måste göras på grillen, allt annat är bara löjligt ;)

Dagens skinka var en stilig bit på 6.45kg

Jag startade med att slänga i ca 30st otända bricketter i grillen och startade upp 10st bricketter i skorstenständaren, när de tända bricketterna var gråa och fina la jag dessa på de otända i grillen. Väntade runt en kvart innan jag stängde igen inluften till ett minium.

Grillen var uppstartad och klar vid 10.45, då var tempen på skinkan 9grader och grillen låg på försiktiga 135.
Nu var det bara att vänta och ta det lilla lugna.
11.05 så hade grillen tagit sig upp till 175grader och då lade jag på en näve pecanrökved.
12.51 fick jag lägga på 12st otända bricketter till för att mata glöden.
15.17 var det dags för att lägga på 12st bricketter till. Nu höll skinkan 50grader grillen låg på stadiga 150grader
17.05 smekte jag dit 4st små bricketter, nu var vi inne på slutspurten. skinktempen låg på 66grader. Jag la oxå på en liten näve med pecanrökved för den smaskiga röksmaken.
17.55 nu hade skinkan nått måltempen på 72grader så nu fick det vara färdiggrillat.

Väl inne i köket klippte jag upp nätet och gjorde en senapsgrilljering av 1st ägg 4st matskedar Johnnys sötstarka senap och en liten klick av Blair´s Golden DeathSauce för lite extra sting.
Fick kapat bort svålen och startat upp ugnen för grilljering men såg att jag inte hade något ströbröd kvar så grilljeringen får ske imorgon istället.

Lägger upp en bild på skinkan med senapsgrilljeringen på men utan ströbröd.

Kunde visserligen ha smulat sönder ett bröd men det kom jag på nu, pust. Nåväl imorgon slänger jag upp en bild på den färdiga skinkan. Jag fick iallafall provsmakat skinkan, Tjohooo vilken fantastisk smak.

Lycka till med din egna skinka. Temperaturen är inte skitviktig, försök att hålla dig till så låg temperatur som möjligt men det är ingen fara om tempen drar iväg då o då. Låg temp=lång tid, drar du på med tempen så går det fortare men kan bli lite torrare.

Johan

1 kommentar:

  1. Ser mycket trevligt ut.
    Julmaten på grillen eller röken är tradition.
    När du sedan använder Blairs såser med hamnar jag i extas.
    Mästerklass
    Hälsn Björn
    Http://www.bbqlovers.se

    SvaraRadera