måndag 20 juni 2011

En LCHF tallrik

Sedan en tid tillbaka har jag kört den populära kosthållningen LCHF (low carb high fat) mycket intressant måste jag säga.
Jag har hört lite olika reaktioner från folk som har både börjat och slutat, av olika anledningar, ofta har huvudvärk varit den största anledningen, det kanske beror på att om man brutalslutar med kolhydrater på en gång, så blir kroppen ganska överrumplad.
Nu ska jag ta en sak direkt, jag är absolut INGEN expert på varken LCHF eller GI eller någon annan kosthållning, men LCHF mår jag bra av, så jag tänkte visa en tallrik i ämnet.

Förberedelserna tar ca 45 minuter, då ingår start av kolgrillen.

Detta ingår i förslaget......

Jag kan garantera att man blir mätt och belåten.

  • En fläskkotlett.
  • Några kycklingspett.
  • Avocado.
  • Champinjoner (Portabello).
  • Sallad.  
  • Kryddsmör.
Vi börjar med kotletten.....
  1. Torka av den med ett pappar och salta den lätt.
  2. På med grillkrydda.
  3. Låt den vila i rumstemperatur tills grillen är klar.
Nu champinjonerna..... 
  1. Skölj Portabellon noga.
  2. Lägg den upp och ner på en tallrik.
  3. Lägg en go klick riktigt smör, gärna kryddsmör i hatten
  4. Låt den ligga i rumstemperatur tills grillen är klar.
Kycklingen.....
  1. Dela kycklingfileer i lagom stora bitar.
  2. Trä på dom på en träpinne, krydda med din favvokrydda.
  3. Låt dom ligga i rumstemperatur tills grillen är klar.
Kryddsmöret.....
  1. Ta 250 gram riktigt smör och lägg klicken i en skål.
  2. Hacka färsk persilja med en stavmixer, eller hacka den fint med en kniv (naturligtvis väl tvättad).
  3. I med persiljan samt 3 - 4 msk mat eller rapsolja i skålen med smöret.
  4. Riv i vitlök efter behag, jag brukar använda ca tre vitlöksklyftor.
  5. Salta och peppra efter smak och tycke, lätt att missa med saltet.
  6. Fram med elvispen och vispa ihop allt till en jämn smet.
  7. Låt det stå framme i en snygg skål tills servering.
Nu är det bara att hacka sallad efter smak, och grilla köttbitarna.

Ett tips är att köra indirekt grillning och lägg på Portabellon så fort som möjligt, dock så långt ifrån glöden som möjligt.
Kotletten tar lite längre tid att grilla än kycklingspetten, kan vara bra att ha med i beräkningarna.

Lycka till, och glöm inte att grilla med locket på.

1 kommentar:

  1. Ser jättegott ut! Detta blir det imorn på grillkvällen.

    SvaraRadera