söndag 24 juni 2012

T-bensstek med champinjonröra och grillad sparris

En T-bensstek sitter ju alltid rätt. Jag brukar göra så här. Köttbiten/bitarna får ligga framme en halvtimme för att närma sig rumstemperatur. Jag oljar in köttet rejält med rapsolja och saltar ganska rejält med flingsalt. Under tiden har jag startat en skorstenständare med grillkol, grillkol för att de brinner hetare, vi skall grilla t-benssteken inte köra low and slow. Nu skall vi göra champinjonröran. Hacka ett par champinjoner, hacka en stor shalottenlök och en/ två klyftor vitlök. 2 dl creme fraiche. Blanda ihop detta och krydda med lite vitpeppar och ingefära. Stek ett halvt eller ett helt paket bacon och servera vid sidan om champinjonröran. Nu sparrisen. Skär av det vita i botten och koka upp varten. Släng ner sparrisen i kokande vatten och låt sparrisen koka en minut, ta upp och skölj i kallt vatten.

Nu är vi på gång. Röran klar, köttet rumstempererat, sparrisen förkokad. Nu är det bara att grilla köttet. Häll upo kolet mitt i grillen och sprid ut det så du har kol under hela köttbiten/bitsrna. Jag har en liten kökstimer som får hjälpa mig vid grillen, släng på det välinoljade köttet och snabbt på med locket. Jag låter det ligga på 2 min och 20 sekunder innan jag tar av köttet och oljar rejält på andra sidan, på med köttet igen på samma tid. Nu är köttet klart men jag brukar ta av det ifrån grillen och låta gallret bli riktigt hett igen för att kunna göra fina grillmärken i köttet, nördigt men så är det. På med köttet igen men bara 20 sekunder. Nu har du fått ett fint rutmönster på köttbiten. Lägg köttet under ett smörpapper och en kökshanduk och låt köttet vila i 10 minuter.

När du har lagt köttet för att vila så tar du fram sparrisen och river dig en bit aluminiumfolie, foliet får agera stekpanna i grillen. Släng på en rejäl bit smör och lite rapsolja, i med din förkokta sparris och grilla/stek den under fyra minuter, vänd på sparrisen ofta. Nu är allt klart, köttet har fått vila, röran är klar. Salta och peppra köttet efter tycke och smak. Njut och ha det riktigt gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar