söndag 12 december 2010

Jörgens Thai-ispererade currygryta

Denna grytan har liksom växt fram av sig själv, det kan tyckas låta lite konstigt, man så är faktiskt fallet.
Jag har gjort en gryta, som min mamma har fixat fram receptet till någon gång på 80-talet, den har alltid vart uppskattad, och är hur lätt som helst att göra (receptet kanske kommer upp här någon gång).
Helt plötsligt upptäckte jag Röd Currypasta, och en helt ny värld öppnade sig, och nu började fantasin att spinna loss fullständigt.
Med mammas recept som bas, har jag kommit fram till ett recept som passar mina smaklökar perfekt, och så är den nästan vegetarisk också (lite mjölkprodukter och räkor finns med).

Detta måste man ha hemma för att kocka ihop grytan.....

  • 2 gula lökar.
  • Mycket champinjoner (minst 500 gram, fråga i affären om det finns några från dagen innan, dom smakar oftast mycket mer).
  • Röd currypasta.
  • 1 röd paprika.
  • 1 Chili.
  • 1 burk cocosmjölk (jag använder den vanliga, inte light)
  • 1-2 dl grädde.
  • 1 burk pressade tomater.
  • 1 dl matolja.
  • 2 tsk olivolja.
  • 1 citron.
  • Salt och peppar.
  • Några kryddmått paprikapulver.
  • 2-300 gram skalade räkor (jag använder scampi).
  • Maizena.
Nu är det bara att ta fram skärbrädan, vässa kniven, och börja hacka lite.
  1. Hacka löken någonstans mitt emellan fint och grovt.
  2. Skiva champinjonerna, inte för tunna skivor.
  3. Strimla paprikan ganska tunt.
  4. Värm upp en djup gryta (jag använder samma gryta hela tiden)
  5. Häll i all olja, även olivoljan i den varma grytan. Testa värmen på oljan genom att skicka ner en liten lökbit, när det börjar bubbla om den, så är olja tillräckligt varm. 
  6. Nu är det dax att börja steka löken, när den har mjuknat får champinjonerna gå samma öde tillmötes.
  7. I med hela burken med cocosmjölk och dom pressade tomaterna. Låt det stå och småputtra några minuter.
  8. Nu är det läge för den röda currypastan, ta 2 tsk till att börja med, låt puttra några minuter till, smaka av med salt, peppar och paprikapulvret.
  9. Gör en redning på lite grädde och 1 msk maizena, blanda i den under omrörning.
  10. Häll i resten av grädden.
  11. Pressa i en halv citron.
  12. Finhacka chilin mycket fint, i med den och låt grytan stå på låg värme i minst 10 minuter med  locket på.
  13. Smaka av igen, det kan hända att man får ha i med mer currypasta, det är helt beroende på vilken styrka man gillar.
  14. Till sist ska den strimlade paprikan i.
  15. Alldeles innan serveringen brukar jag ha i räkorna,  sega räkor är inget vidare.
    (Det funkar fint att låta gästerna själva ta räkorna när dom tar sin mat, om mot förmodan alla inte gillar räkor)
Det går fint att förbereda grytan flera timmar innan den ska serveras, tänk bara på att inte värma den med för hög värme, det är bättra att den får bli varm lite försiktigt.
Jag brukar koka basmatiris till grytan, men Risoni funkar lika bra.


Även till denna rätt har Thomas på Svahn Cru tipsat om drycker....

Thaimat är alltid en utmaning att hitta viner till. Öl brukar vara en mer säker väg, men vi gör väl ett försök ändå, men då får det bli vita viner. Vad som brukar kunna matcha kryddorna i denna typ av mat är Gewurztraminer som ofta återfinns i Alsace i Frankrike. Prova exempelvis Réserve Hennÿ (nr 2176, 119 kr) och känn den härligt parfymerade doften. Ett annat alternativ kan vara ett vin på Viognerdruvan. Jag gillar McManis Viognier (nr 6290, 89 kr) från Kalifornien (prova även deras Petite Sirah som är riktigt bra, dock till någon helt annan maträtt...). Och som sagt, öl passar alltid till Thaimat. Varför inte en Singha (nr 1428, 15,30) från Thailand?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar