torsdag 2 december 2010

Jörgens variant på kolgrillad Julskinka

Jag gick på ett av dom stora matvaruhusen, med världens bästa band poppandes i min iPhone, Depeche Mode - Recording The Universe. Mitt i låten "Wrong" gick jag förbi kyldiskarna, och där låg det julskinkor, jag var ju bara tvungen att köpa en.
Precis uttagen ur ugnen 
Sen var det bara hem och starta grillen. Under tiden jag väntade på att det skulle bli fart på Webern, gjorde jag i ordning en aluminiumform med lite olika kryddor.

Detta är vad som behövs till en perfekt julskinka......

  • En skinka.
  • Lagerblad.
  • Kryddpeppar.
  • Hela vitpepparkorn.
  • En aluminiumform (lika stor som skinkan)
  • En klotgrill med lock.
  • Ett ägg.
  • Senap.
  • Ströbröd.
  • Vatten.
Jag gjorde såhär...
  1. Starta upp grillen med en hyfsad gäng bricketter.
  2. Skölj skinkan med vatten.
  3. När bricketterna har blivit gråa, baxa upp dom mot sidorna av grillen, fyll på om det behövs.
  4. Lägg en aluminiumform i mitten av kolgallret, häll i lite olika kryddor, jag valde några lagerblad, vitpepparkorn och kryddpeppar.
  5. Slå i ca en liter vatten i aluminiumformen.
  6. På med gallret.
  7. Nu ska skinkan grillas, så i med termometern på det tjockaste stället.
  8. Låt skinkan grillas sakta, med locket på, jag tog av min när den var 73 grader varm.
  9. Sätt ugnen på 200 grader.
  10. Låt skinkan svalna lite grann, och skär bort svålen.
  11. Blanda ihop griljeringen, ett ägg och fyra msk senap.
  12. Pensla skinkan rikligt, och strö över ströbröd.
  13. Ta det lite försiktigt med värmen på grillen.
    Lite lägre temperatur, gör
    skinkan saftigare.
  14. In i ugnen med hela härligheten, och griljera den i 15 - 20 minuter.
Nu är det bara att vänta tills den blivit så sval att det går att ha en skiva på mackan.


Smaklig måltid och lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar