lördag 9 juli 2011

Pulled Pork

Då var det dags igen att göra en klassisk Pulled Pork.

Jag har ju redan gjort en men har med tiden märkt att jag gjorde lite fel, jag lät inte temperaturen gå upp tillräckligt högt. Den förra pulled porken jag gjorde lät jag bara gå upp till 78grader vilket var lite för lite. Visst var köttet saftigt och gott men det var ett jäkla sjå att slita sönder det. En sak som händer med köttet när det får ligga såhär länge i grillen är att det bildas en riktigt smarrig skorpa på köttet som håller inne all köttsaft.

Jag påbörjade projektet kvällen innan med att rubba köttet med lite goda kryddor, jag använde en rub jag köpte ifrån staterna, inte någon speciell rub men den smakar bra. Köttet fick ligga i kylen över natten och kl 09.00 så var grillen tänd i SmokenatorMode.

Jag startade med 50st otända bricketter och en rejäl näve rökved blandat i smokenatorn. Sen la jag på 14st tända bricketter som långsamt tänder på de otända bricketterna och rökveden, denna start brinner i ca 5 timmar så jag fick fylla på med bricketter 3 gånger under dagen/kvällen, ungefär med 30bricketter åt gången. Så allt som allt så gick det åt ca 120st bricketter.

Smokenatorn funkar finfint och den höll tempen (115c) stadigt och fint hela dagen/kvällen.
Inte förrän kl 00.30 hade köttet uppnått 190f =87c och jag gjorde vrida på gaffel tricket, man skall alltså kunna sticka ner en gaffel och vrida den ett varv utan något större motstånd.

Här kommer lite bilder på hur det kan se ut.
i ovankant kan du se Smokenatorn med den lilla vattenbehållaren. nu har alltså köttet legat på i 15timmar

upplagt för att börja slita sönder köttet med två gafflar

färdigslitet kött. smarrens värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar