tisdag 15 maj 2012

Ett försök med rullade kamben

Om man skall göra revben till många måste man ha en våldsamt stor grill, med många menar jag 60-70 pers. Eller så försöker jag med en metod jag såg på ett bbq-forum. Jag rullar ihop kambenen så de ser ut som stora kanelbullar. Hur jag marinerat/rubbat kambenen går jag inte in på idag, det var inget speciellt, glöm bara inte att pilla bort membranet på revbenets bensida.
Jo jag provade en ny krydda idag, Slap yo mama heter den och den var starkare än jag trodde. Idag var första gången jag åt Starka revben, alltid kul när man tappar känseln i läpparna.

Det gick åt en trekvartsfull skorstenständare med weberbricketter. Tempen i grillen försökte jag hålla mellan 110-120 grader. Benen låg på circus två och en halv timme, i retrospekt skulle jag låtit benen ligga på i en halvtimme till, detta för att få "ramla av benen kött". Nästa gång kommer jag oxå att hälla på någon god bbq-sås efter två timmar.

Som sagt detta var ett försök, ett väldigt gott försök.

Lycka till i grilldjungeln och missa inte att slita bort membranet på revbenen.

Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar