lördag 28 maj 2011

Tjälknölsbakad Rostbiff med tomatsallad och chorizofylld paprika

Kände för kött idag och kollade vad som fanns i frysen, där fanns en härlig bit rostbiff så sagt o gjort, rostbiff idag alltså. Köttbiten var djupfryst så det fick bli enligt tjälknölsmetoden, alltså in i ugnen på låg värme och under lång tid. Rostbiffen fick ligga totalt ca 7 timmar på 75grader, efter 1 timme så tog jag ut biten och vräkte på svartpeppar och flingsalt och även lite av Santa Marias grillRub (mera för att jag såg den stå i skåpet) och la i en klick smör.
Måltemperaturen satte jag till 61 grader, vilket inte är rare utan mer medium rare. När innertempen var på 57 grader så hällde jag på lite flytande honung och passade även på att ösa köttet med köttsaften.
När tempen nått 59grader så skar jag upp två stycken röda paprikor och fyllde dessa med mozarella och den goda spanska chorizon jag har berättat om innan och ställde in paprikorna brevid steken och höjde ugnens temperatur till 175grader. Snart nådde jag 61 grader på köttet och tog ut detta och slog in i alufolie för att köttet skulle få vila lite och för att paprikorna skulle få gotta till sig lite.

Detta är ett väldigt enkelt recept som blir väldigt gott och köttet sköter sig självt så du har tid för att vända lite mossa och kanske tom böja lite rök. Dagen har gått i Deep Purples tecken så gör dig själv en tjänst och sätt på deras Machine Head eller In Rock och digga lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar