måndag 25 juli 2011

Emmas Feta Fetaostsås

Detta receptet fick jag efter att en vän var hemma hos mig på en liten grillfest, det var ett knytkalas och Jalle hade med sig denna fantastiska såsen, jag hade tänkt att döpa den till Jalles Feta men då jag snackade med honom så var han inte alls uppfinnaren av denna såsen, den som hade gjort såsen han smakade på var Emma. Så såsen får nu heta Emmas Feta Fetaostsås. Snyggt jobbat! Bild blir det inte då all sås är slut :)
Funkar riktigt bra till Moussaka och till bacon, ja jag tror faktiskt att den funkar till allt. Och då när jag faktiskt har börjat käka LCHF-mat så passar den finfint till detta med då det bara är naturligt feta saker i och inget socker eller stärkelse.
 
 
Fetasås recept:
150g feta
5dl créme fraiche
1 vitlöksklyfta
Salt
Svartpeppar
Cayenne peppar

Skär fetan i små bitar, hacka vitlöken, krydda efter behag.
blanda med créme fraichen, använd gärna elvisp.

Låt stå i kylen en stund så den tjockar till sig.
OBS: Inga lightprodukter, fett är roten till allt gott. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar