söndag 24 oktober 2010

Grillad lax med kall sås och pressad potatis!

Jag har grillat lax i över tio år, det har hittills aldrig misslyckats. Men det var nära för ett par veckor sedan, då inköpte jag laxbiten i fiskdisken på den nyaste stormarknaden i Varberg, ett tips från mig, köp bara deras inläggningar och räkor, dom håller helt klart världsklass.


Detta ingår i mitt recept.
Fiskhandlaren säger 200 gram / person.
Han har fel när det gäller detta recept, det går åt 250 gram / person.







  • 250 gram lax / pers (med skinn)
  • Raps eller matolja
  • Flingsalt och peppar
  • Rikligt med citron






Ett par timmar innan grillningen är det dax att ta hand om fisken.

Känn efter så det inte sitter några ben i laxsidan, i dom flesta fiskaffärerna tar dom bort benen.
Häll över oljan, så att hela biten täcks.
Salta rikligt med flingsalt och peppra efter behov, jag brukar gnussa in saltet och pepparn i laxköttet lite försiktigt.
På med citronen, snåla inte.
In med härligheten i kylen, bli inte upprörd om den börjar ändra färg nu, det är helt i sin ordning att laxen får en blekare nyans.
Fixa till potatisen, jag rekommenderar pressade potatis till laxen.

På med grillen ca en timme innan det är dax för förtäring, jag använder ca 25 - 30 bricketter.
När bricketterna har fått sin gråa nyans, baxar jag över dom till ena sidan av grillen, och låter dom få fart igen.

Nu är det lite dötid i processen, så varför inte röra ihop en liten sås?
Vispa några dl grädde fluffig, vänd i lite majonäs och finhackad dill, smaka av.

När potatisen börjar koka är det läge för att börja grilla laxen, lägg den en bit ifrån glöden, med skinnsidan ner.
Pressa över en halv citron.
På med locket, och låt det ligga på i minst 23 minuter, man behöver inte vara nyfiken på resultatet, det kommer att bli perfekt. Gillar man laxen lite rökt, testa med att lägga på lite olika spån på glöden.
Det fina med att grilla en laxsida med skinn, är att den inte fastnar på gallret, och du behöver inte vända biten heller.
Efter 23-24 minuter är det dax att testa om den har fått den konsistens du vill ha den i, personligen gillar jag den ganska "torr", vi grillar ju inte sushi.

Lägg upp hela sidan på ett fat eller en skärbräda av trä, garnera med citron och lite grönt.

Smaklig måltid



Ett gött grilltips....

Laxen blir till sin fördel om man kör den indirekt. Har man ett större sällskap på besök, går det naturligtvis att köra laxen med direkt grillning också, men då är det ännu viktigare att ha locket på hela tiden.
På min 57 cm Weber har jag grillat två hela sidor samtidigt, skär bort den tunna delen längst ner om du har platsbrist.


Musiktipset till köksarbetet blir...  Sportradion

Och att dricka?
Som vanligt när det ska grillas....  en kall.

Thomas på Svahn Cru har tipsat om ett par viner till laxen.

Till laxen tror jag en fatlagrad Chardonnay skulle göra sig alldeles utmärkt. Det feta i fisken matchas av smörigheten i vinet och eftersom den här typen av vin är ganska kraftiga för att vara vita viner klarar det även av grillade rätter. 
Den här typen av vin hör hemma i Bourgogne i Frankrike men för att få ett vin därifrån är det till att hala upp stora plånboken. Jag tycker Sydafrika är ganska duktiga på denna stil så varför inte prova
Jordan Chardonnay 2009 (nr 90071, 119 kr). Vill du lägga lite mer finns just nu som en tillfällig nyhet ett riktigt toppvin från Sydafrika som heter Uva Mira Single Vineyard Chardonnay 2008 (nr 94551, 209 kr)

1 kommentar:

  1. sweet. jag får slänga mig över en laxabit någon dag

    SvaraRadera