söndag 3 oktober 2010

Ann-sofies Tacogratäng

Det blir inte bara grillat och bbq här. Idag tänkte jag bjuda på en gammal klassisk TacoGratäng så häng med.

Ingredienser till 4-5 portioner.
  • pajdeg jag kör en mix ifrån Maizena
  • 500gram köttfärs
  • 3st färska och rödsmaskens tomater
  • 1-2 röda paprikor
  • 3dl creme fraiche
  • 4msk majonäs
  • 2dl riven ost
  • 1 gul lök
  • en halv burk majs, en liten burk nu alltså ingen stor, ok gillar du majs så funkar väl det men jag kör med en liten burk majs
Stek köttfärsen och blanda i kryddorna, jag skippar den färdiga tacomixen för jag tycker den smakar parfym.
Här är min blandning istället.
paprika. spiskummin. cayenpeppar. chiliflakes. vitpeppar. svartpeppar. saltflingor och Blairs Jalapeno Death Sauce




Blairs starka och dårsmakens såser köper jag ifrån extremefood

Blanda creme fraiche ost och majonäsen till en god kräm.

Ta fram en ungsform och smek i pajdegen (som du redan har gjort i ordning).

Fyll på med köttfärs paprikan och majsen. Häll i ostkrämen och lägg på ett par skivade tomater och skivad lök på toppen.

Dunka in skönheten i ugnen som du redan har värmt upp till 225 grader och låt formen stå inne och gotta sig i värmen runt 30-35 minuter eller tills den ser riktigt färdig ut.





Eftersom jag är en Sucker för Santa Marias cheddarchips så brukar jag ta en näve chips och krossa över tallriken med mat

Sådär ja då var maten färdig att inmundigas. En dryck som passar bra till detta är alltid Primator ifrån tjeckien.
Jag lyssnade bla på Silverbullit, Electric Six och Billy Idol när jag lagade och åt maten så gör det du med.

Tackar och på återseende

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar