söndag 17 oktober 2010

Ett Hästjobb med fläsket men Hjort är hjort

Tjenixen.

Skulle igår ha lite vänner över på käk och samkväm och till detta behövdes ju kött. Min lokala gårdsbutik i kungsbacka heter tranhems gårdsbutik och ligger vid hemköp i kungsbacka, de har mycket gott kött och nu i jakttider en massa vilt. En bit fläskfilé sitter ju aldrig fel men all fläskfilé var slut så jag fick ta lite ytterfilé istället (fläskytterfilé är samma styckningsdetalj som kotlettkött, bara det att man skär bort benet så där fick jag lärt mig något nytt). Hjort hade jag inte ätit innan så en bit Dovhjortsfilé fick det bli, sen såg jag att dom hade hästkött, en stor bit röd fin hästfilé låg i disken och dessutom till ett väldigt "tillgängligt" pris så tjipp tjopp så hade jag köpt på mig en bit hästkött. Sen har man ju lite tankar om att äta häst, det är ju inte så att man föder upp hästar för att ätas, de är ju arbetsdjur och även i vissa fall, husdjur.

Väl hemma så fick jag söka lite på nätet efter vilken innertemperatur de olika kötten skulle ha, fläsk är ju inga konstigheter och när vi i sverige har bra fläskkött så kan man faktiskt gå ner lite i innertemperatur, man behöver inte steka skiten ur detta smarrens kött, jag plockade ur köttet ur grillen när det nått 70 grader och la det för att vila i en bit folie, tio minuter senare så hade innertemperaturen stigit ytterligare något och var nu helt perfekt. Jag använde mig av en rub jag hittat på nätet till fläskköttet. (recept kommer)

Dovhjorten skall plockas bort från grillen när det håller runt 65 grader. Hur skulle jag marinera/rubba hjortkött, jag ville ju inte använda mig av mina vanliga rubs eller marinader då jag var rädd för att marinaden/rubben skulle ta överhand över den vilda smaken så jag höftade ihop en ny marinad bestående av en del RödvinsVinäger, en halv del Soja och en fjärdedel honung, i denna marinaden låg köttet ca 2 timmar.

Hästköttet var så fint så jag nästan ville äta det rått, riktigt rött och fint. Det ser nästan ut som oxfilé fast mycket rödare. Jag slängde på lite av Santa Marias ÖrtRub. Denna filén grillade jag till innertemperaturen peakade 56 grader, även detta kött fick ligga i en folieinpackning för att vila lite. Allt kött mår bra av att få vila efter en hård vända i grillen.

(När jag rubbar in kött så använder jag mycket rub, när du tror att du har tagit tillräckligt så ta lite till, rubben blir till en fin skorpa som håller inne köttsafterna.)

Jag blandade grillkol och grillbricketter ifrån Granngården, total mängd ca en halv skorstenständare. Denna mängd kol och bricketter fick värmen i grillen att ligga på runt 170 grader. Jag gjorde en glödbädd för indirekt grillning, alltså att jag la all glöd på ena sidan av grillen för att direkt över grillen grilla upp lite yta på köttet och sen flytta över köttet till andra sidan där det inte finns någon glöd, en riktigt trevlig grillteknik.

Till köttet serverades sen en Rotfruktsgratäng bestående av, potatis, palsternacka, morot, shalottenlök och vitlöksklyftor. Frugan gjorde två fantastiska såser till detta, en varm och en kall. Den kalla var en rouille på kokt potatis, äggula, shalottenlök och vitlök, den varma var en sås på soltorkad tomat, vitlök, gul lök, svarta oliver, vitt vin och grädde. Det röda vinet som avnjöts var ett Sydafrikanst vin som heter Nederburg, riktigt gott till kött.
Här nedan ser du en bild på köttet precis innan servering.

Rock on i grilldjungeln, och kom ihåg det blir aldrig för kallt för att grilla!

Det röda köttet uppe till vänster är hästfilén,till höger om detta kött ligger fläskytterfilén. Dovhjorten är det kött som ligger i framkant

2 kommentarer:

  1. Gillar din blog...snart dax för julskinka i min Chargriller..enrisrökt blir det nu när det lackar mot jul

    SvaraRadera
  2. tackar!
    julskinkan på grillen är förbannat gott. hur gör du enrisrökningen? är själv lite sugen på att prova.

    SvaraRadera