söndag 17 oktober 2010

Den djävulskt goda rätten Pulled pork eller söndertrasat fläsk som man kan säga

Jag fick i uppdrag att vara Grillmaster på en grillfest som företaget KSE gruppen anordnade och det skulle komma runt 50 pers. 50 pers är ju en del människor så jag kände att en stor stor bit kött är rätt väg att gå då jag bara hade min 57cm´s Webergrill att tillgå. En stor bit kött som skulle tillagas under en längre tid på låg värme. Valet var att göra en stor bit oxbringa sk "Brisket" eller att göra en stor bit fläskkaré en sk "pulled pork" båda är riktiga stycken kött som gjorda för en riktig BBQ. Valet blev pulled pork. Bilen rullade ner till tranhems gårdsbutik i kungsbacka (vill säga att jag får inget för att göra reklam för tranhems, jag gillar bara deras butik) och där införskaffades två stycken karébitar på 2kg +2.3kg. Valet var att ta en riktigt stor bit på runt 4kg men då det tar mellan 2-4timmar per kilo kött så hamnade valet på två stycken köttbitar då det går snabbare med två stycken 2kg bitar i samma grill, ca 8 timmars grilltid.

Köttet köptes in dagen före grillfesten och väl hemma var det dags att gnugga in köttet med en riktigt god Rub.

Receptet kommer ifrån www.amazingribs.com och denna rub kallas Memphis Dust

Memphis Dust

Mängd ca 4dl.
Spara i en tätslutande burk eller zippåse

Tid ca 10-15min
Ingredienter
ca 1dl brunt socker (jag använder Muscovado socker)
ca 1dl vanligt vitt socker
1/2 dl paprikapulver
1/4 dl salt (jag blandade hälften hälften med smokeflingsalt och vanligt flingsalt)
1/4 dl vitlökspulver
2 matskedar svartpeppar
2 matskedar ingefära
2 matskedar lökpulver
2 teskedar rosmarin

Jag använde mig av en stor ungsplåt som underlägg när jag skulle gnugga in kryddorna, det skvätter en del så ha inte din 15 månaders bebis krypande nedanför dig på golvet. Man skall ta mycket Rub, när du tror att du är färdig så ta hälften så mycket till, nu börjar du bli färdig.
Sen var det bara att placera köttbitarna i ett par täta plastpåsar och slänga in i kylskåpet. Köttet fick ligga och gotta sig närmare 18timmar i kylen innan jag plockade fram det för att det skulle få lite mysigare temperatur inför grillningen.

Dagen G.

07.30 
Skorstenständaren var nu tänd och jag började förbereda grillen och köttet. Grillen är ju inte större än 57cm så jag skulle inte få plats med båda bitarna som dom såg ut (ca 40cm långa och 7-8cm höga) så jag fick knyta ihop köttbitarna med steksnöre, tänk dig att du gör en jättestor kanelbulle. Jag fick lägga upp snöret på bordet och sedan lägga köttbiten över snöret och rulla ihop köttet till en stor klump och sen knyta för glatta livet, inte det lättaste då köttet var lagom halt efter att ha legat i rub så länge.

08.00
Nu var bricketterna vita och fina så i grillen med dom. Jag har två stycken kol/bricketthållare som jag placerat vid sidorna i grillen och i dessa la jag sedan 7-8 bricketter på vardera sida (håll dig till 5-6st då 7-8 blev lite för varmt). På med locket och låt värmen komma upp lite, nu hamnade jag runt 150 grader så jag fick snabbt leta upp en stor plåtbunke som jag fyllde med vatten, bunken ställde jag sedan mellan glödbäddarna (detta sänkte temperaturen något). Något jag kan glömma ibland är att smörja in gallret med rapsolja innan jag slänger på köttet, oljat galler gör att köttet inte fastnar så jäkligt. Nu är det dags att penetrera köttet med köttermometern, in i mitten med den bara och på med köttet på grillen. Nu tog jag en näve med äppelrökved och la på vardera glödbädd.

08.15
Nu ligger köttet på och temperaturen är fortfarande lite hög, runt 150 grader men eftersom värmen inte är högre än så så är det ok. Du skall försöka hålla runt 120grader men inget farligt händer om det pendlar lite.

Fram till 9 gör jag inget vettigt förutom att slänga i lite mer bricketter i skorstenständaren och slänger oxå i två nävar med äppelrökved direkt på glöden (du behöver inte väta rökveden innan). Jag behövde mata glöden i grillen med ca 4 bricketter/tim och då det är bättre att mata glöden med redan glödande bricketter så använde jag skorstenständaren för detta ändamål.

ca 12.00
Nu är det dags att ta fram din lilla sprayflaska (typ blomsterspruta) och fylla denna med äppeljuice.
Lyft locket och spraya rikligt på köttbitarna och sen snabbt på med locket igen.

Viktigt, öppna inte locket i onödan, det är bara när du skall mata glöden med mer bricketter som du skall öppna locket, och när du gör detta så gör det snabbt, all värme du tappar är dåligt.

ca 14.00 
Nu är det dags att slå in köttet i folie. Ta fram en stor tallrik eller  plåt och bred ut folie, spraya på rikligt med äppeljuice och stäng igen foliepaketet och kasta tillbaka köttet in på grillen.

ca 15.00
Enligt de recept jag hittat på nätet så förespråkar alla att man skall upp till hela 190g farenheit innan köttet är klart, alltså 87grader, detta tyckte jag lät lite väl högt så jag tog ut köttet när det nådde 78grader celsius.
I efterhand så hade köttet blivit ännu bättre om jag faktiskt hade väntat tills köttet nådde lite högre temperatur, men men.

15.45
Jag har tagit ur köttet ur dess foliepaket och börjar nu slita sönder köttet med två gafflar, köttet faller isär hur lätt som helst och köttet är riktigt saftigt och smakar löjligt gott, tyvärr lite för gott skall det senare visa sig.

ca 16.10
Nu börjar gästerna anlända och efter en lite trevande start så försvinner snart det goda köttet ner i gästernas magar. De ca 4kg kött försvinner på mindre än en timme och då skall man tänka på att det även fanns 4.5kg korv, coleslaw, bröd och sallad.
Det tråkiga var att jag som lagat köttet hela dagen knappt fick smaka på det, jag fick ca 2-3 matskedar kött.

Så ut och köp dig själv en stor bit fläskkaré eller picnicbog (smakar lika bra men är billigare), och bjud in vännerna på bbq. Tänk bara på att börja i god tid med förberedelserna och var snabb med att plocka till dig tillräckligt med kött själv innan du bjuder.

Rock on i grilldjungeln

Johan

Som jag sa innan, innan någon fick tagit en bild var nästan allt kött slut

Här är såserna, kansas style och den vuxna senapssåsen

7 kommentarer:

  1. det kommer att komma en bild, men eftersom jag fortfarande stod vid grillen och grillade korv för glatta livet och inte kunde fota maten innan den tog slut så har jag fått en annan person att fota. väntar på bilden

    SvaraRadera
  2. Intressant att se hur det ser ut :)

    SvaraRadera
  3. Trevlish Kollex! Körde liknande projekt med en 4.6-kilos karré med ben på min 47:a för några veckor sedan. Tog fem och en halv timma. Även där var det största problemet att hålla nere temperaturen. Fyllde på med fyra briketter per sida fyra gånger under grillningen. Köttet blev helt fantastiskt. Hasselbackspotatis, grönsallad och hemrört äppelmos till det hela. Och en gammal jäkla bourdeaux för hur mycket pengar som helst som jag turligt nog slapp betala för ;-)

    SvaraRadera
  4. tjenixen magnus. impad av att du körde en såpass stor bit på 47´an. att ställa in en plåtbunke med vatten är ett bra tips på hur man kan få ner temperaturen lite. vad kör du med för bricketter?
    moj moj

    johan

    SvaraRadera
  5. Gött jobbat Johan!
    Jag kan meddela att samtliga deltagare vid grillfesten här på KSE var hänförda av matprestationen.
    Kött, korvar och BBQ-såser var helt lysande.

    Måste dock varna för att man kan bli smått vansinnig av hunger när man spenderar en hel arbetsdag i ett moln av underbar grilldoft. =)

    /Pôta

    SvaraRadera
  6. Ett tips för att hålla jämn låg temp är att täcka kolgallret med aluminiumfolie och bara lämna en smal öppning i ena kantenvik upp den mot kolhållaren.

    Jag lägger i ca 10-12 briketter. På folien ställer jag en stor eldfast form med varmt vatten, hjälper till att snabbt få upp tempen efter lock öppning. Alt starta med kallt vatten för att hålla ner start tempen.

    Spjället där nere kör jag på Halv, de övre i princip stängt behöver jag höja tempen öppnar jag lite i taget.
    Så här är det lätt att hålla 100-110 grader med en debet 57cm. De sista graderna upp till 88 tar lång tid! Men det blir mycket saftigare om man väntar!

    SvaraRadera